Isnin, 18 Jun 2012

Pertandingan Silat Perlis

Dedah anak-anak dengan aktiviti silat

 

ARAU 16 Jun - Aktiviti persilatan perlu didedahkan kepada anak-anak kerana ia bukan sahaja untuk mengisi masa lapang malah dapat membentuk insan teguh jati diri.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu berkata, langkah itu juga selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang bermatlamat melahirkan insan seimbang dari aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek.

''Secara tidak langsung, melalui aktiviti silat itu juga ia akan dapat mendedahkan kepada generasi muda hari ini bahawa orang Melayu mempunyai identiti dan budaya tersendiri," katanya pada majlis penutup Kejohanan Silat Seni Sekolah-Sekolah Peringkat Kebangsaan Tahun 2012 di Dewan Harumanis, Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin, Pauh, di sini hari ini.

Sementara itu, pasukan dari Selangor muncul sebagai Johan keseluruhan bagi peringkat sekolah menengah dan sekolah rendah pada kejohanan itu yang bermula 11 Jun ini.

Md. Isa berkata, seni silat sebagai pusaka warisan bangsa itu harus dipertahankan oleh generasi muda hari ini.

Katanya, lebih menarik pusaka itu disuburkan menerusi penganjuran aktiviti pertandingan seni silat pada peringkat sekolah.

Katanya, ia memberi peluang untuk pelajar di peringkat rendah dan menengah mempelajari ilmu persilatan dengan lebih serius.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan