KANGAR - Yayasan Islam Perlis meminta kerjasama penghuni rumah sewa dan beberapa buah rumah kedai di Lot 55, dekat sini supaya berpindah segera sebelum pihaknya mengambil tindakan merobohkan premis tersebut.

Jurucakapnya berkata, tanah tersebut merupakan milik Yayasan Islam Perlis yang di dalam perancangan untuk dimajukan sebagai rumah kedai dan pangsapuri tidak lama lagi, namun keengganan beberapa penghuni berpindah menyukarkan kerja-kerja meratakan tanah dijalankan.

“Mereka telah berpuluh tahun tinggal di situ, oleh itu pihak kami telah membayar pampasan kepada pemilik rumah dan rumah kedai berkenaan namun beberapa penghuni telah meminta penangguhan daripada kami untuk berpindah.

“Kita dah beberapa kali memberi notis, kemudian mereka minta tangguh.

 Mula-mula minta tangguh tiga bulan, kemudian enam bulan, sekarang sudah setahun dan mereka masih juga enggan berpindah,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, pihaknya telah beberapa kali memujuk penghuni di situ untuk berpindah, namun tidak mendapat kerjasama sepenuhnya daripada mereka.

Sementara itu, Sinar Harian cuba menemu ramah seorang penghuni di kawasan tersebut namun gagal.

Tinjauan mendapati keseluruhan tanah di kawasan itu telah diratakan namun hanya sebuah rumah yang masih belum dirobohkan termasuk sederet lagi rumah kedai di tepi jalan tersebut.