Populariti makanan khasnya dari Korea, seperti  kimchi dan ramyun kalangan orang ramai meningkat, seiring dengan minat golongan itu terhadap artis negara Asia Timur itu.






Biarpun status halal sebilangan produk berkemungkinan menimbulkan tanya tanya, namun dikhuatiri ada yang tidak begitu mengendahkannya.

Penolong Pengarah Penyelidikan (Unit Pengurusan Halal) Jabatan Agama Islam Kedah (Jaik), Rosyadah Ramli berkata, pengaruh muzik luar mungkin mempengaruhi budaya pemakanan peminatnya.

Minat seharusnya nombor dua. Paling penting, kita harus teliti status halal produk sebelum membelinya.

Masyarakat Islam tidak sepatutnya mengikut budaya lain, sekali gus membeli produk terbabit tanpa usul periksa,” katanya.

Paling utama, pengguna perlu teliti produk berkenaan halal atau tidak.




Rosyadah berkata, walaupun bukan semua, namun produk keluaran negara berkenaan pastinya memiliki persijilan dan logo halal tersendiri yang diiktiraf negara ini.

Sebenarnya, menurut beliau, ada produk keluaran tempatan yang dihasilkan pekerja Islam, bagaimanapun bahan digunakan dalam produk terbabit mungkin diragui.

Oleh itu, katanya, pengguna perlu lebih waspada ketika memilih produk halal, antaranya membuat pertanyaan terhadap pihak berwibawa mengenai status produk.

Katanya, pengguna boleh membuat kajian di laman sosial Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengenai logo halal bagi badan luar negara yang diiktiraf.

Sementara itu, tinjauan mendapati aneka produk keluaran Korea dijual di kedai serbaneka dan pasar raya sekitar Bandaraya Alor Setar.

Kita tunggu di Pasaraya Giant Perlis pula..........gena? atau terus dari GO SHOP?