Rabu, 14 Januari 2015

Charlie Hebro hina ISLAM


Hina agama boleh cetuskan keganasan

Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani







Rabu lalu, dunia dikejutkan dengan kejadian serangan bersenjata ke atas pejabat majalah Charlie Hebdo yang berpusat di Paris, Perancis yang menyebabkan terbunuhnya 12 orang termasuklah penyunting dan kartunis majalah terbabit. 

Antara yang terbunuh ialah seorang pengasas dan editor majalah tersebut iaitu Jean 'Cabu' Cabut dan kartunis Stephanie 'Charb' Charbonnier.

 Pihak polis sedang menjejak tertuduh yang bertanggungjawab iaitu adik-beradik Cherif dan Said Kouachi serta seorang lagi penembak.

Kejadian ini harus dikutuk oleh seluruh masyarakat antarabangsa kerana sebarang tindakan serangan bersenjata adalah tindakan jenayah yang juga bertentangan dengan ajaran Islam.

 Beberapa orang yang terbunuh termasuklah anggota polis dan orang awam yang tiada kaitan dengan majalah terbabit.

 Seluruh pemimpin global mengutuk sekeras-kerasnya insiden ini.

Malah, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak juga mengutuk sekeras-kerasnya insiden ini dan menyeru kepada moderasi, persefahaman antara budaya dan hormat-menghormati antara satu sama lain serta menentang ekstremisme dan keganasan.

Peluang kerja dirampas imigran

Kebimbangan utama yang dirasakan masa kini ialah meningkatnya perasaan Islamofobia dalam kalangan penduduk Perancis secara amnya dan Eropah secara umumnya.

 Seperti yang kita tahu, Eropah sedang menghadapi isu mendesak berkenaan dasar imigrasi khususnya yang membabitkan negara seperti United Kingdom, Jerman dan Perancis.

 Ramai pihak yang menentang polisi ini kerana dikatakan warga imigran, malah ramai kemudiannya menjadi warga negara terbabit, menyebabkan kadar pengangguran penduduk asal yang tinggi kerana peluang kerja dirampas oleh warga imigran ini.

 Desakan ke atas perubahan dasar imigrasi ini menyebabkan parti sayap kanan menjadi popular di banyak negara di Eropah, khususnya di Perancis melalui Barisan Kebangsaan pimpinan Marine Le Pen.


Perancis adalah sebuah negara yang juga cuba menegakkan dan mempertahankan fahaman sekularisme serta cuba mengetepikan segala elemen agama khususnya Islam untuk diresapi sebagai nilai masyarakatnya.

 Ini menyebabkan Perancis mengharamkan pemakaian simbol agama di semua universiti, sekolah dan pejabat kerajaan. Oleh itu, pemakaian tudung oleh wanita Islam misalnya diharamkan.

Perancis juga kuat mempertahankan hak kebebasan bersuara dalam kalangan rakyatnya. 

Penghinaan kepada agama, kaum, dan individu dibenarkan atas nama kebebasan bersuara.

 Di Perancis, kebebasan bersuara hanya tidak dibenarkan ke atas sebarang usaha untuk menghina masyarakat Yahudi khususnya dari segi mempertikaikan kejadian Holocaust di Eropah ketika Perang Dunia Kedua yang mana hukuman penjara boleh dikenakan.

 Dalam erti kata ini, pengamal media dan artis bebas melakukan penghinaan tanpa mengira penghinaan itulah sebenarnya menyebabkan banyak pihak merasa terhina.

Majalah hina Islam

 Charlie Hebdo edition of July 2013 reads: "The Koran is shit – it doesn't stop bullets".

Majalah Charlie Hebdo ini sebenarnya bukan saja acap kali menghina Islam, malah agama lain juga termasuklah agama Khatolik dan Pope tanpa mengira sensitiviti agama berkenaan.

 Majalah yang ditubuhkan pada tahun 1970 itu telah menerbitkan banyak karikatur menghina Islam. 

 Pada Februari 2006, mereka menerbitkan semula 12 karikatur Nabi Muhammad SAW yang sebelum itu diterbitkan oleh akhbar Jyllands-Posten (The Jutland Post) berpusat di Denmark yang menyebabkan bantahan besar-besaran masyarakat Perancis dan kumpulan Islam.

Untuk meningkatkan keluaran majalah mereka pada November 2011, majalah ini menerbitkan edisi khas bertajuk Charia Hebdo yang menunjukkan wajah Nabi Muhammad sedang ketawa.

  Edisi tersebut terjual 400,000 naskhah, namun pejabat majalah ini telah dibakar dengan serangan molotov cocktail.

 Sejak itu, majalah ini terus menerbitkan karikatur menghina Islam dari tahun 2012 hingga tragedi baru-baru ini.

Sebenarnya, majalah ini menghadapi masalah kewangan apabila keluarannya jatuh kepada 30,000 naskhah bagi setiap keluaran.

 Mereka harus mengeluarkan karikatur kontroversi dan sensasi bagi melariskan jualan majalah ini.

Penghinaan terhadap Islam ini bukanlah baru di Eropah, malah penduduk Islam dihina berdekad-dekad lamanya secara konsisten oleh media, penulis dan artis di sana.

Ramai masih ingat buku tulisan Salman Rushdie bertajuk Satanic Verses pada tahun 1988 yang mencetuskan kemarahan penduduk Islam seluruh dunia. 

 Malah, Ayatollah Khomeini dari Iran pernah menjatuhkan hukuman bunuh kepada Rushdie kerana menerbitkan buku itu.

Pada 30 September 2005, karikatur terbitan Jyllands-Posten menggemparkan dunia yang menyebabkan banyak negara Islam melancarkan boikot ke atas produk Denmark.


Cuma malangnya kali ini, pembunuhan berlaku dan ini seharusnya memberikan kesedaran.

 Pertama, kita harus mengutuk sekeras-kerasnya pembunuhan sebegini yang dilakukan di atas nama Islam.

 Kedua, kita juga harus mengutuk usaha menghina sebarang juga agama di atas nama kebebasan bersuara.


Sebarang permasalahan harus diselesaikan secara aman dan bertamadun yang boleh diterima oleh setiap masyarakat.

 Jadi, hidup saling hormat-menghormati itu penting bagi menjamin kemakmuran berkekalan.


Penulis ialah Profesor Madya di Pusat Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia






Tiada ulasan:

Catat Ulasan