Selasa, 6 November 2012

142kg Emas haram


Pelaburan emas haram: 142kg emas, RM101j disita

Kuala Lumpur: Sebanyak 142.7 kilogram emas dan RM101.92 juta dalam akaun bank serta tunai disita daripada empat syarikat yang terbabit dalam skim pelaburan haram menggunakan emas.

Jumlah itu dinyatakan dalam kenyataan Bank Negara Malaysia (BNM) bersama Polis Diraja Malaysia (PDRM), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), semalam.
 
 
Belum terima emas


Siasatan mendapati, sebahagian besar pelabur emas belum menerima emas daripada beberapa syarikat pelaburan yang diserbu BNM sehingga lebih lima bulan menunggu.

“Siasatan mendapati, syarikat berkenaan mempunyai kelemahan dari segi simpanan rekod, gagal menyimpan semua rekod transaksi perniagaan dan kewangan dengan baik.

“Malah, syarikat itu juga mempunyai simpanan rekod kewangan dalam pelbagai versi dan tujuan yang berbeza, selain gagal mengemukakan akaun untuk diaudit SSM, sejak beberapa tahun lalu mengikut undang-undang sepatutnya,” katanya.

Akhbar sebelum ini melaporkan, empat syarikat diserbu iaitu Pageantry Gold Berhad yang beroperasi di Taman Danau Kota, Setapak; Worldwide Far East Berhad (Bandar Baru Seri Petaling); Caesar Gold Sdn Bhd (Jalan Klang Lama) dan Genneva Malaysia di Kuchai Lama selepas disyaki menjalankan skim pelaburan haram menggunakan emas.
Mengulas lanjut, pihaknya menyedari kesukaran yang dialami pelabur dan sedang berusaha untuk mengesan penyimpanan wang dan aset syarikat itu.

Siasatan antarabangsa


“Satu pasukan khas ditubuhkan untuk mengesan aliran wang dan aset lain serta firma perakaunan antarabangsa sudah dilantik secara sepenuh masa untuk membantu siasatan yang menjurus kepada siasatan antarabangsa.

“Agensi penguatkuasaan bekerjasama secara aktif dengan rakan sejawat di luar negara untuk mendapatkan bukti di beberapa negara lain bagi membantu siasatan,” katanya.

Kenyataan itu menyebut, setiap perniagaan terutama membabitkan bilangan pelabur dan jumlah yang besar, penyimpanan rekod transaksi perniagaan yang baik serta tepat penting bagi mengelak berlakunya kesilapan pengurusan kewangan. 
 
 
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan