Rabu, 11 Julai 2012

Kubur Makin Mahal

Harga tanah kubur semakin mahal

“Mustahil untuk kita ikut cara tradisional. Apa yang tidak berubah ialah kita mesti selalu ingat pada nenek moyang walaupun kaedah pengebumian sudah berbeza kerana fahaman Conficius mengutamakan penyembahan roh nenek moyang,” jelasnya lagi.

Di Hong Kong, tapak perkuburan swasta biasanya berharga melebihi HK$250,000 (RM101,700). 

 Walaupun tapak kubur di kawasan perkuburan milik kerajaan boleh dipajak dengan harga yang lebih murah tetapi harganya bermula daripada HK$3,190 (RM1,298) bagi tempoh enam tahun, bergantung kepada kekosongan.


Selepas tempoh pajakan tamat, kubur itu akan digali semula supaya mayat boleh dipindahkan sama ada untuk dibakar atau dikebumikan di plot yang lebih kecil.

Harga di pusat penyimpanan abu mayat kendalian kerajaan pula bermula daripada HK$3,000 (RM1,220) manakala di pusat kendalian pihak swasta harganya 10 kali ganda lebih tinggi dan ia boleh mencecah sehingga ratusan ribu ringgit.


Cheng berkata, konsep pengebumian laut ini mula diterima ramai, walaupun ia berlawanan dengan tradisi Cina yang mahukan badan mayat dalam keadaan sempurna dan ia perlu dikebumikan di tanah.

“Pada mulanya memang ramai orang susah hendak menerima idea ini dan perkhidmatan kami bermula dengan satu bot kecil. Namun kini semakin ramai yang boleh menerima konsep pengebumian laut ini. 

Setiap bulan saya mengendalikan upacara pengebumian untuk 80 hingga 100 keluarga,” kata Cheng.

Malah kerajaan juga berjanji akan menyediakan 120,000 tempat baru (tapak kubur) antara 2012 hingga 2016 tetapi ia dilihat masih tidak dapat menyelesaikan masalah kekurangan ruang berbanding jumlah kematian tahunan di Hong Kong yang mencecah 41,400.

Usaha untuk membina kompleks perkuburan juga mendapat tentangan daripada penduduk yang bimbangkan kawasan seperti itu akan membawa nasib malang dan memberi kesan negatif kepada harga rumah mereka.

Semua masalah dan isu ini secara tidak langsung membantu mengembangkan konsep pengebumian di laut.

“Yang mati tetap mati, tidak kira apa jenis upacara yang anda jalankan (untuk mereka), hasilnya tetap sama,” kata So, sambil menaburkan abu mayat ibunya.

“Bagi saya, merindui orang tersayang bermakna kita menyimpan hasrat untuk
mendoakan mereka dan pengebumian di laut ini adalah pilihan yang baik.” - AFP


Tiada ulasan:

Catat Ulasan