Rabu, 11 Julai 2012

Abu Mayat Dalam Laut


Pusara dalam laut

KEMATIAN masih tidak menjanjikan warga Hong Kong terlepas daripada cengkaman harga hartanah yang melambung kerana mereka yang mencari tempat ‘rehat terakhir’ bagi ahli keluarga berhadapan dengan kos tinggi selain masalah kekurangan ruang.

Kesan peningkatan harga hartanah yang semakin menghimpit hidup penduduk pulau itu sangat ketara sehingga menyebabkan pemikiran tradisional orang Cina yang menganggap jika tiada upacara pengebumian atau kubur khas bagi memperingati si mati bermakna roh tidak akan dapat tempat rehat yang tenang kini semakin luput dan ramai mula memilih pengebumian di laut.


“Jika di laut, anda boleh pergi ke mana saja mengikut hala ombak. Ia sangat elegan,” kata pengarah pengebumian, Alex Cheng yang mengendalikan upacara di laut bagi penduduk Hong Kong sejak tiga tahun lalu.

“Apabila abu mayat ditaburkan ke laut, suasananya jadi lebih romantik dan cantik,” sambungnya lagi.


Pengebumian di laut kini semakin popular sejak sekatan untuk melakukannya (kerana bimbang akan mencemarkan air laut dan menjejaskan aktiviti penangkapan ikan) dilonggarkan pada 2007.

Langkah itu diambil bagi menangani masalah kekurangan ruang untuk menyimpan abu mayat yang sangat meruncing di negara itu.

Untuk menggalakkan perkhidmatan yang dikatakan menjadi penyelesaian mesra alam sekitar itu, kerajaan Hong Kong menyediakan pengangkutan feri secara percuma. Selain perkhidmatan feri percuma itu, pengarah pengebumian turut hadir bagi membantu keluarga menjalankan upacara mereka dengan lancar.

Perkhidmatan feri itu menggambarkan populariti pengebumian di laut di kalangan penduduk Hong Kong kerana berdasarkan data kerajaan, kini jumlah permintaan daripada keluarga si mati meningkat empat kali ganda antara 2007 hingga 2011 iaitu melebihi 650 upacara setahun.

Dalam tempoh itu, kapasiti feri turut digandakan kepada 200 orang dan sejak Januari lalu, kerajaan menyediakan feri yang lebih besar untuk membolehkan lebih banyak keluarga menggunakan perkhidmatan pengebumian percuma itu pada satu-satu masa.



Di atas feri, Cheng membantu ahli keluarga memindahkan abu mayat orang tersayang ke dalam beg plastik biorosot (boleh hancur), yang kemudiannya diletakkan dalam pelongsor kayu iaitu laluan beg berisi abu berkenaan akan menggelongsor jatuh ke dalam laut.

Pengurus harta, Michael So berkata, dia menjalankan upacara berkenaan bagi
memenuhi permintaan mendiang neneknya yang mahukan abu mayatnya ditabur di laut.

“Dia berpendapat pengebumian laut sangat sesuai untuknya kerana dia mahu mendakap alam semula jadi. Lagi pun kaedah ini lebih mesra alam,” katanya ketika ahli keluarganya memerhatikan upacara berlangsung dengan rasa sedih.

Mengikut budaya tradisional Cina, mayat seseorang perlu ditanam syurga, bumi dan kemanusiaan bergabung membentuk tiga elemen asas dalam fahaman Confucius,
menurut Presiden Persatuan Fahaman Confucius, Lai Sai Foon.

“Inilah sebabnya mengapa mayat perlu dikebumikan kerana ia menunjukkan kita kembali ke tanah. Tetapi kini keadaan sudah berubah. Jika mahu dikebumikan secara tradisional pun tidak boleh kerana tidak ada tanah.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan