• Antara penduduk yang membantah jalan lencongan di kawasan perumahan terbabit.
KANGAR - Kira-kira 100 penduduk Taman Seri Bintong Maju, dekat sini membantah pembinaan jalan lencongan di kawasan perumahan mereka yang didakwa akan menutup jalan sedia ada selain menjejaskan keselamatan.

Wakil penduduk, Idris Md Nor, 66, berkata, lencongan itu dibuat untuk menggantikan lorong utama kawasan perumahan yang akan ditutup bagi menyiapkan projek lencongan banjir barat empangan Timah Tasoh.

Menurutnya, dua lorong di kawasan perumahan terbabit yang ditutup menyebabkan penduduk sukar melakukan aktiviti seharian.

“Jalan lencongan itu menyebabkan penduduk terpaksa melalui jalan yang lebih jauh untuk keluar masuk ke kawasan perumahan mereka bagi melakukan aktiviti seharian.

“Kami risau jika beberapa lorong turut ditutup, pasti penduduk sukar untuk melakukan aktiviti terutamanya untuk mengadakan majlis kenduri di rumah,” katanya kepada Sinar Harian.

Bagi Roziah Jaya, 50, pembinaan jambatan untuk projek terbabit dijangka mengganggu keselamatan apabila didakwa akan dibina melebihi ketinggian bumbung rumah penduduk.

Katanya, jambatan yang tinggi itu akan menyebabkan rumah di situ seolah-olah berada di bawah jambatan dan boleh menyebabkan kecederaan jika objek ataupun kereta terjatuh ke bumbung rumah.

“Kami harap Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Perlis dapat melakukan sesuatu bagi mengatasi masalah yang kami bakal hadapi.

“Penduduk sama sekali tidak menolak pembangunan yang dilakukan untuk kebaikan rakyat tetapi proses melakukan pembangunan terbabit sedikit sebanyak mengganggu ketenteraman,” katanya.

Sementara itu, Pengarah JPS Perlis, Nishad Mohamed Mohd Shaffy berkata, laluan susur keluar dari kawasan taman itu dibina sebagai kemudahan penduduk bagi menggantikan jalan sedia ada yang perlu ditutup untuk projek lencongan banjir terbabit.

Katanya, pihaknya akan mengadakan perjumpaan dengan penduduk dan kontraktor terlibat bagi menjelaskan kepada penduduk mengenai projek berkenaan.

“Sama ada minggu ini atau minggu depan, pegawai JPS akan ke sana untuk memberi penerangan mengenai jalan dan lorong yang akan ditutup selain jambatan yang akan dibina.

“Kerja-kerja pembinaan masih di peringkat awal dan pihak kami memberi jaminan bahawa projek terbabit tidak akan menjejaskan keselamatan penduduk,” katanya.