Redzaudin dan abangnya sedang membakar daging untuk menyediakan burger.

JIKA melalui pekan kecil Serdang aroma Burger Bakar Letup pasti menggamit sesiapa sahaja untuk mencuba menikmati juadah itu.

Perniagaan diusahakan dua beradik, Rohizam Nayan, 32 dan Redzaudin, 28, telah menggunakan resipi tersendiri dalam proses pembuatan daging burger bakar melalui beberapa percubaan dan kajian.

Lebih istimewa, lava rock atau batuan gunung berapi turut digunakan dalam penyediaan hidangan ini sebagai penambah aroma dan rasa.

Menurut Redzaudin, daging digunakan adalah berkualiti tinggi supaya rasanya lebih segar dan enak selain rotinya juga lembut berbanding burger bakar lain.

“Daging dikisar sendiri dan diadun dengan ramuan khas untuk membuat bebola daging dan kemudian ia dibakar menggunakan beberapa bahan lain.

“Bagi penggemar burger tidak lengkap jika mereka tidak cuba menikmati juadah tersebut yang rasanya berlainan daripada burger lain sama ada set kecil, besar atau jumbo.

“Pelanggan juga boleh menikmati pelbagai menu lain, seperti benjo, burger ayam bakar dan sebagainya,” katanya.

Tambahnya, bebola daging itu ditekan supaya membentuk kepingan daging kisar yang juga dibakar menggunakan lava rock atau batuan gunung berapi sebagai penambah aroma dan rasa.

Katanya, berbekalkan pengalaman setelah beberapa tahun berkhidmat dalam perusahaan makanan segera di ibu negara, mula timbul perasaan untuk mencuba perniagaan burger.

“Saya sudah lama bekerja dengan restoran makanan segera berasaskan makanan barat sekali gus mendorong saya untuk mengusahakan perniagaan sendiri,” katanya.

Malah, Redzaudin berkata, kebanyakan pelanggannya terdiri daripada pelbagai bangsa dan lapisan masyarakat.

Harga ditawarkan dari serendah RM5.80 sehingga RM12.80 dan pelanggan boleh merasa keenakan burger bakar dengan resipi tersendiri di Burger Bakar Letup, di sini.