• Mohd Shaibatul Asraf dibawa keluar dari mahkamah.
KANGAR - Seorang anggota polis berpangkat konstabel mengaku tidak bersalah di mahkamah majistret hari ini selepas dituduh memasukkan  dadah dalam badan pada 24 Julai tahun lalu.

Mohd Shaibatul Asraf Ibrahim, 25, dari Selangor dituduh melakukan kesalahan itu di pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Padang Besar pada kira-kira jam 4.30 petang.

Mengikut pertuduhan yang dibacakan, tertuduh didapati telah menggunakan dadah berbahaya jenis methamphetamine dan amphetamine pada tarikh tersebut.

Tertuduh yang bertugas di bahagian MPV di IPD berkenaan dituduh mengikut Seksyen 15(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952.

Jika sabit kesalahan, Mohd Shaibatul Asraf boleh dijatuhkan hukuman denda tidak melebihi RM5,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali selain diwajibkan berada dalam pengawasan polis selama tidak kurang dari dua tahun dan tidak lebih dari tiga tahun.

Penolong Pendakwa Raya, Noor Syazwani Mohamad Sobry yang mengendalikan pendakwaan mencadangkan mahkamah membebaskan tertuduh dengan ikat jamin RM5,000.

Bagaimanapun, tertuduh yang diwakili peguam bela, Fatin Hayati Abdul Rahman merayu jumlah jaminan dikurangkan memandangkan tertuduh masih bujang dan keluarganya tidak tinggal di negeri ini.

Majistret Norhayati Ibrahim membenarkan Mohd Shaibatul Asraf diikat jamin sebanyak RM3,000.
Sementara itu, mahkamah menetapkan 20 Februari ini sebagai tarikh penyerahan dokumen.