Jumaat, 3 Julai 2015

Meniaga Dalam Banjir


 Terpaksa berniaga dalam banjir


Pelanggan terpaksa meredah banjir untuk membeli barangan keperluan di pasar berkenaan. 
 
KANGAR - Peniaga di Pasar Tani Simpang Empat di sini, terpaksa meneruskan perniagaan walaupun kawasan berkenaan dimasuki air setinggi paras buku lali.

Keadaan itu dialami mereka sejak beberapa hari lalu setiap kali hujan di kawasan berkenaan.

Peniaga ikan Mansor Ahmad, 70, berkata, keadaan itu menyebabkan mereka sukar berniaga kerana kekurangan pelanggan.

Menurutnya, kejadian itu merupakan kali kedua dialami sejak empat tahun berniaga di pasar berkenaan, tahun lalu kejadian sama berlaku tetapi pihak berkenaan menyelesaikannya dengan mengorek longkang berhampiran.

“Jika hujan semalaman, pada waktu pagi kami akan membuka gerai di dalam air dan menyebabkan hanya segelintir pelanggan yang sanggup turun meredah banjir untuk membeli barangan di sini,” katanya.

Manakala, pelanggan, Jamilah Ali, 45, berkata, tapak pasar tani itu menawarkan pelbagai pilihan menyebabkan dia sanggup meredah air untuk membeli barangan keperluan dapur.

Jelasnya, air yang melimpah di tapak pasar itu kotor dan berwarna hitam selain turut dicemari sampah dari sungai berdekatan.

“Saya risau jika ada pelanggan atau peniaga terkena penyakit bawaan air jika keadaan berterusan begini semasa musim hujan,” katanya.

Sementara itu, Adun Simpang Empat, Norulhisham Yaacob berkata, pihak Fama perlu melakukan sesuatu bagi menyelesaikan masalah tersebut.

Katanya, perkara itu telah dibangkitkan kepada Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dan Majlis Perbandaran Kangar (MPK) malah kedua-dua pihak berkenaan sudah mengambil tindakan sewajarnya dengan mengorek serta mengutip sampah di dalam longkang.

“Malah peniaga sendiri ada yang berusaha menambak batu bagi meninggikan tapak gerai mereka namun ia bukan jalan penyelesaian yang terbaik kecuali pihak Fama melakukan sesuatu.

“Air sungai mati berhampiran tapak pasar tani itu melimpah ke dalam longkang setiap kali hujan manakala sistem perparitan sedia ada tidak dapat menampung jumlah air berkenaan menyebabkan tapak pasar dimasuki air,” katanya.

Justeru Norulhisham berkata, beliau akan menulis surat kepada Fama bagi mengetengahkan masalah itu selain meminta pihak berkenaan supaya mencari jalan penyelesaian untuk jangka masa panjang.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan